משרד, עו"ד, עורך דין, עידן ברוקס

תקנון לאתר אינטרנט, לתוכנה או לאפליקציה

להלן מספר דגשים בנושא כתיבת תקנון לאתר או לאפליקציה וכן מדוע כדאי וחשוב לשים באתר או בתכונה תקנון וכן האם כדאי לעשות שימוש בתקנון לדוגמא.

הערה, לצורך הכנת תקנון לאתר או לאפליקציה חשוב להתייעץ עם עורך דין בעל ידע וניסיון בתחום.

כתיבת תקנון לאתר או לאפליקציה

מהו תקנון לאתר או לאפליקציה? התקנון הוא בין המסמכים החשובים להם נזקקים סטארטפאים ועסקים המפעילים אתרים, תוכנות ובכלל זה אפליקציות. התקנון מסדיר בדרך כלל את תנאי ההתקשרות בין הסטארטאפ או העסק לבין מי שמשתמש באתר או באפליקציה. במילים אחרות מדובר בחוזה התקשרות בין חברה ללקוחותיה או בין החברה למשתמשים.

למה חשוב לערוך תקנון לאתר או לאפליקציה? החשיבות נלמדת מפוטנציאל הנזק. במילים אחרות ככל שהסיכון הכרוך בהתנהלות ללא תקנון (או עם תקנון חסר) עולה כך כדאיות הכנתו גדלה.

ניהול פעילות באתר או באפליקציה, בין אם מדובר בפעילות עסקית, חברתית או אחרת, היא כפופה לרגולציה. ולכן מי שמנהל פעילות כאמור בניגוד להוראות הדין חושף את עצמו לתלונות ואף תביעות מצדדים שלישיים, כגון משתמשי האפליקציה או האתר. יצוין כי גם תקנון לא מעניק כיסוי הרמטי לכל בעיה משפטית שעשויה להתעורר, אולם תקנון שנכתב באופן מקצועי עשוי לצמצם באופן משמעותי את הסיכונים המשפטיים הנלווים לפעילות. מעבר לכך, מאחר ומדובר בהסכם התקשרות הוא כולל זכויות וחובות שחלות על הצדדים, הענקה של זכויות לצדדים אחרים או הטלת חובות כשלעצמה יוצרת סיכונים משפטיים, עסקיים וכלכליים שחשוב להסדיר.

איך להכין תקנון? חשוב להתייעץ עם עורך דין בעל ידע וניסיון בתחום, שכן תקנון לאתר או לאפליקציה הוא מסמך משפטי מורכב, המחייב ביצוע התאמות רבות בהתאם לסוג הפעילות (למשל אתר תוכן, אתר לאספקת שירותי ענן, שירותי אבטחת מידע, שיווק, הפצה, ניתוח מערכות ועוד ועוד) שמתבצעת בכפוף למגבלות רגולטוריות שונות והוראות הדין (אשר משתנות, בין היתר, לפי טיב ההתקשרות ומהותה).

מה כולל תקנון לאתר? כפי שהוזכר לעיל כתיבת התקנון כוללת היבטים רבים והתאמתה כפופה למגבלות שונות. באופן כללי ניתן לציין כי תקנונים קובעים את המותר והאסור במסגרת השימוש באתר או באפליקציה, את אופן ההתקשרות, משך ההתקשרות, התנאים לשימוש, התייחסות לנושאים כגון שימוש או מגבלות בקניין רוחני, אחריות, הדין החל על ההתקשרות ומקום השיפוט ועוד.

תקנון לאתר או לאפליקציה לדוגמא

למה לא לעשות שימוש בתקנון לדוגמא או למה לא כדאי להעתיק תקנון מאתר או מאפליקציה אחרים בתחום פעילות זהה? לא מומלץ להעתיק תקנון מאפליקציה או מאתר אחר, מאחר ומדובר בהעתקה של זכויות יוצרים ומעבר לכך לא בטוח שהעסק המקביל מכסה את כל האילוצים המשפטיים, סיכוני פעילות ויתר הצרכים של הפעילות שלכם.

נושא נוסף חשוב וסבוך לא פחות הוא מדיניות פרטיות (הכולל בין השאר תנאים ומגבלות בנוגע לאופן איסוף המידע ושימוש במידע), שלעיתים חלקו מוטמע בתקנון. בכל אופן מדיניות פרטיות של האתר או האפליצקיה היא נושא חשוב ומורכב בפני עצמו שכפוף לרגולציה מחמירה ולכן מדיניות הפרטיות נערכת על-ידי עו"ד מומחה בתחום.

משרד עו"ד ברוקס מספק שירותים משפטיים לסטארטאפים ולחברות בעת תכנון וניסוח תקנונים לאתרים או לאפליקציות, לייעוץ מקצועי אתם מוזמנים ליצור קשר

יודגש, האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף להתייעצות עם עורך דין מומחה בתחום ואין להסתמך על התוכן בביצוע או בהימנעות מביצוע פעולה כלשהי. הסקירה הנ"ל אינה מתיימרת לתת מענה מקיף להוראות הדין או ביטוי לנסיבות הספציפיות של כל מקרה ומקרה ולכן מי שמסתמך עליה ללא ייעוץ פרטני נושא באחריות המלאה לתוצאות.
צור קשר