משרד, עו"ד, עורך דין, עידן ברוקס

סכסוך בין שותפים – איך להגיב ואיך להתמודד עם הסכסוך?

לאחר ייעוץ משפטי ללקוחות רבים בתכנון וניסוח חוזים בין שותפים ובעלי מניות ועל סמך ייצוג שותפים ובעלי מניות בערכאות שיפוטיות ובבורריות בנוגע לסכסוכי שותפים ובעלי מניות, להלן מספר דגשים בנושא.

הערות מקדימות:

  • סכסוכי שותפים וסכסוכים בין בעלי מניות הן תופעות שכיחות ודומות (בשני המקרים מדובר על סכסוך בין שותפים עסקיים, פעמים רבות, במיוחד בעסקים קטנים, השותפים ובעלי מניות מעורבים במידה רבה בפעילות העסקית).​
  • סכסוך שותפים – סיכונים: מהם הסיכונים הנלווים למשבר או סכסוך בין השותפים? סכסוך בין שותפים יכול להוביל, בין היתר, לפגיעה קשה בשותפים ולפגיעה קשה בפעילות העסקית – הנזק יכול להתבטא בצורות שונות כגון פגיעה בשם הטוב של העסק או של השותף, פגיעה כלכלית בחברה או בשותף ועוד. למשל סכסוך בין בעלי מניות או בין שותפים יכול לגרום לקיפאון עסקי ובסופו של דבר לחיסול העסק; כמו כן שותפות או חברה שנכנסת להליכי חדלות פירעון עשוי להוביל לתביעות אישיות נגד השותפים או בעלי המניות, לטרחה ועוגמת נפש גדולים.
  • ניהול הסכסוך – המפתח להתמודד עם סכסוך בין שותפים: אחת מהדרכים להתמודד עם כל משבר היא הבנת הקשיים, הסיכונים ודרכי הפעולה האפשריות. במילים אחרות את הסכסוך צריך לנהל באופן מקצועי (הן מהפן העסקי, הן מהפן המשפטי והן מהפן האישי) ניהול שגוי של הסכסוך יכול להסב לשותפים לא רק עוגמת נפש גדולה אלא גם נזקים כספיים, חשיפה לתביעות ועוד. איך לנהל את הסכסוך? אם אינכם בקיאים בניהול סכסוכים מסוג זה חשוב לפנות לאנשי מקצוע מיומנים, אלו יסייעו לכם להבחין באתגרים ולהציג את דרכי הפעולה והסיכונים הנלווים להם. אם אינכם בטוחים מתי כדאי לפנות לייעוץ מקצועי עדיף לא להתמהמה.

איך להימנע מסכסוכים בין שותפים (או בין בעלי מניות)? מניסיון משפטי ועסקי, אין דרך להימנע ממריבות עם שותפים. אחת הדרכים להובלה של שותפות עסקית טובה, כמו כל התקשרות עסקית, היא תיאום ציפיות מראש בין השותפים וכן ניסוח הסכם בין השותפים. הצדדים מסכמים מראש על אופן ניהול של החברה באופן שוטף, ניהול העסק במשבר או בעת מצבי חירום, קביעת מנגנונים ליישוב סכסוכים ועוד. למידע נוסף ראו הסכם שותפות אם הצדדים מנהלים את הפעילות העסיקת כשותפות ובמידה העסקים מנהלים את פעילותם במסגרת חברה נושאים אלו מוסדרים בעיקר בהסכם בעלי מניות (ראו גם הסכם מייסדים שנחתם בדרך כלל בסמוך להקמת החברה) ותקנון החברה.

מה הסיבות לסכסוכים ומריבות בין שותפים?

בקצרה ובאופן כללי יצוין כי הפעילות הדינאמית של עסקים, הצרכים העסקיים, הצרכים האישיים של השותפים וגורמים אחרים מאלצים את השותפים להתמודד מעת לעת עם אתגרים ואילוצים שונים. הובלה של פעילות עסקית מצריכה את השותפים להשקעות גדולות של זמן, משאבים כספיים וכוחות נפשיים. מעבר לקשיים השוטפים או הספציפים שעסקים נתקלים בהם, יחסי שותפים כרוכים במערכות יחסים מורכבת בהן צדדים החולקים דעות והחלטות המשפיעות באופן ישיר עליהם ועל פעילותם העסקית.

דוגמאות או סיבות לסכסוכים בין שותפים: פעמים רבות מדובר במאבקי שליטה בין השותפים, סכסוכים כספיים בין השותפים, חוסר שקיפות שמוביל לפגיעה באמון, חשש שחלק מהשותפים נוטלים מקופת החברה לכיסם הפרטי, חוסר שביעות רצון של השותפים מתפקודו של שותף אחר. לעיתים מדובר בשיקולים עסקיים או מקצועיים בנוגע לחזון החברה ואסטרטגית הפעולה, למשל מחלוקת בנוגע למשיכת רווחים, הגדלת היקפי אשראי, כניסה לשווקים חדשים, רכישת נכסים, הרחבת סל מוצרים ועוד ועוד.

איך להגיב או כיצד להתנהל במקרה של סכסוך בין השותפים?

איך רצוי להגיב להפרה של הסכם בין שותפים בשותפות או הסכם בין בעלי מניות בחברה? הסכם שיתוף פעולה עסקי? איך להגיב להפרת התחייבות או לגזילת כספים מהפעילות העסקית המשותפת?

לא ניתן לתת תשובה קצרה או נכונה בהכרח לשאלה שהיא סבוכה ללא מידע קונקרטי בנוגע לנסיבות, וכל תשובה קצרה שנסמכת על רסיסי מידע לוקה בחסר ועשויה להסב נזק לא מבוטל. כל התקשרות עסקית (שותפים בשותפות, בעלי מניות בחברה, שיתוף פעולה וכיו"ב) נבחנת באופן שונה ועורכי דין שבקיאים בסכסוכים בין שותפים בוחנים את הנושא על סמך מאפיניי ההתקשרות, הדנים שחלים והנסיבות.

  • פניה לעו"ד מנוסה לצורך בחינת דרכי הפעולה וקבלת ליווי מקצועי: יש מגוון דרכים לטפל בהפרות התחייבויות וחוזים הן במישור המשפטי והן במישור העסקי. לצורך בחירת אפיק הפעולה המיטבי חשוב להתייעץ עם עורך דין בעל ידע וניסיון, שיכל לשפוך אור על המורכבת ולסייע לכם לאתר פתרון יעיל ומתאים. התייעצות עם עו"ד תסייע לא רק לקבל עמדה נוספת בנושא אלא ובעיקר לבצע הערכה של הסיכונים והסיכויים הקשורים לסכסוך. כמו כן כל מי שנקלע לסכסוך עסקי רצוי לאסוף את האסמכתאות הנוגעות לסכסוך.
  • דרכי פעולה: באופן כללי ובתמצית יצוין כי ניתן לשלוח מכתב התראה לפני נקיטה בהליכים, להגיש תביעה נגד השותף או פתיחה בהליכים אחרים, לנקוט מהלך פירוק שותפות או פירוק חברה (למשל על ידי מנגנון של במבי – buy me buy you) ועוד דרכים רבות ומגוונת שתלויות בנסיבות. כל אחת מדרכי פעולה כוללות שיקולים רבים ולכן לא ניתן לתת תשובה מבלי לבחון את המקרה לגופו. למשל גם הליך של הגשת תביעה מערב סט שיקולים גדול מאוד (למשל תביעה לסעד הצהרתי, תביעה נגזרת, בקשה לפירוק החברה ועוד). לסיכום, ההחלטה באיזה אפיק לפעול תלויה באופן אינהרנטי בהערכת הסיכון הנלוות לפעילות, לנסיבות ההתקשרות ולתועלת שתפיקו מנקיטת הפעולה.

לעו"ד ברוקס ידע וניסיון רב בייצוג וייעוץ לשותפים ובעלי מניות בסכסוכים ובערכאות שיפוטיות, לייעוץ משפטי אתם מוזמנים ליצור קשר בדרך הנוחה לכם

יודגש, האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף להתייעצות עם עורך דין מומחה בתחום ואין להסתמך על התוכן בביצוע או בהימנעות מביצוע פעולה כלשהי. הסקירה הנ"ל אינה מתיימרת לתת מענה מקיף להוראות הדין או ביטוי לנסיבות הספציפיות של כל מקרה ומקרה ולכן מי שמסתמך עליה ללא ייעוץ פרטני נושא באחריות המלאה לתוצאות.
צור קשר