משרד, עו"ד, עורך דין, עידן ברוקס

טעויות נפוצות בהסכם מייסדים

להלן יוצגו מספר טעויות נפוצות בעיקר, אך לא רק, של יזמים בתחילת הדרך, שלשמחתם לא טעמו את טעמה המר של מערכת יחסים בין שותפים שעלתה על שרטון. סקירה זו באה להאיר מעט את הדרך עבורם ועבור אלו, שלא נכוו, אך עדיין עושים טעויות בנוגע להסכמי מייסדים.

טעויות שכיחות בהסכמי מייסדים

  • שימוש בנוסח קבוע של הסכם מייסדים – למה יש מי שמעדיף להוריד דוגמה מהאינטרנט ולא לפנות ליועץ מקצועי? היתרון היחיד בניסוח החוזה בעצמך הוא חיסכון מיידי בעלות הכנת החוזה, בעוד שהנזק שעשוי להיגרם מהסכם לא טוב או לא מתאים להתקשרות של הצדדים הוא רב. לא לחינם רוב בעלי הניסיון יזמים ואנשי עסקים מנוסים יעדיפו לשלם על ייעוץ משפטי ולא להרכיב את החוזה בעצמם.מדוע לא רצוי להשתמש בהסכם מייסדים לדוגמא? החשש המרכזי הוא שלא יעניק כיסוי מספיק טוב לצדדים, בעיקר כי הוא לא נוסח עבור אלו שעושים בו שימוש ולעיתים אף יהיו חסרים בו סעיפים. אומנם יש חוזי מייסדים ידידותיים יותר עבור צד אחד ויש כאלו ידידותיים יותר עבור צד אחר, עדיין קיים שוני בתוך קבוצות אלו. זאת בעיקר כי למתקשרים שונים מטרות, ציפיות ואינטרסים שונים. כמו כן קיים שוני בין העסקים שלעיתים רבות מחייב התייחסות שונה.אומנם יש סעיפים שיופיעו כנראה בכל הסכמי מייסדים (חלוקת החזקות, תנאים למכירת החזקות לצדדי ג', תנאים לחלוקת רווחים ועוד) אך גם סעיפים אלו דורשים התאמות ספציפיות למייסדים (למשל, כאשר אחד המייסדים מעדיף למכור את העסק והשני מעדיף לעבוד בו, או כאשר יש העדפה בחלוקת רווחים, או מנגנון קבלת החלטות שונה וכיו"ב, לדגשים והרחבה ראו – הסכם מייסדים).
  • חוסר בקיאות – הבנה חלקית או שגויה של המונחים המשפטיים הכתובים בהסכם המייסדים – מייסדים לא צריכים להיות עורכי דין, או להכיר את כל החוקים ופסקי הדין בתחום, אולם בעת כניסתם ליחסי שותפות לא כדאי לסמוך על האינסטינקטים בלבד, ולכן, מומלץ לכל שותף לדעת מול מה הוא עומד ומהן ההשלכות המשפטיות של חתימתו על ההסכם (להרחבה ראו דגשים לפני חתימה על חוזים). כלומר, על המייסדים להכיר ולהבין את עולם המושגים בו הם פועלים. על המייסדים לדרוש מעו"ד המסייע להם בהכנת חוזה המייסדים או מלווה את פעילותם העסקית הסברים על סעיפים, בירור על סיכונים ועוד.​
  • לדחות את מועד ההתקשרות בהסכם מייסדים – זוהי אחת הטעויות הנפוצות של מייסדי חברות. כשתשאלו יזמים מדוע הם דוחים את מועד כתיבת ההסכם רבים יענו "עדיין לא הקמנו חברה" אחרים טוענים כי בכוונתם "לחסוך בהוצאות". אכן, חתימה על הסכם מייסדים נעשית כשלב מקדמי לפני הקמת חברה, אולם לאו דווקא בסמוך למועד הקמת החברה. כלומר לא רק שאין צורך להמתין או להתקרב למועד פתיחת החברה על-מנת לחתום על הסכם מייסדים אלא שפעמים רבות עדיף לחתום על הסכם מייסדים כבר בשלב תכנון הפעילות העסקית, כמפורט בסעיף הבא.
  • האם לשותפים שטרם הקימו חברה כדאי לחתום על הסכם מייסדים? כן. מדוע רצוי לחתום על החוזה כבר בשלב תכנון הפעילות העסקית, לפני פתיחת חברה? בין היתר על-מנת להעניק למייסדים שקט נפשי ולהימנע מהמצבים הבאים: פירוק השותפות, שיתוק הפעילות העסקית, תחרות בין השותפים, הותרת הקניין הרוחני בידי אחד המייסדים, הסדרת הזוכיות והחובות ועוד. נכון שאין בכוחו של ההסכם למנוע לחלוטין תופעות אלו, אך ביכולתו לצמצם מאוד את המכשולים הכרוכים ביחסים בין שותפים. ​נוסף לטעמים כבדי משקל אלו ישנן סיבות נוספות: ראשית, הסכם בכתב מגדיר טוב יותר את זכויות הצדדים ובהעדרו עשויים השותפים להתקשות להוכיח את ההסכמות שהגיעו אליהן בעל-פה. שנית, באמצעות חוזה בין המייסדים יוכלו השותפים להפחית מהמורכבות, המכשולים, ההתלבטויות וחוסר הוודאות הקיימים ממילא בניהול עסק. כך הצדדים יוכלו להגיע להסכמות קולקטיביות על נושאים מהותיים ולהפחית את הסיכוי למחלוקות ולפירוק העסק המשותף. לבסוף, אך בין הנושאים החשובים, פעמים רבות ללא הקמת חברה עשויים לחול על השותפים הוראות הדין הכלליות, כך שהצדדים עשויים למצוא עצמם חוסים תחת פקודת השותפויות, פקודה זו מכילה על השותפים חובות שונות שכדאי מאוד להכיר, כגון – אחריות אישית עבור נזקי השותפות (להרחבה בנושא ניהול עסקים כשותפות ראו הקמת שותפות).

נקודות חשובות לסיכום, הסכם מייסדים חסר או לא ערוך כראוי, עשוי לפגוע בבסיס המשפטי שעליה בנויה הפעילות העסקית, פגיעה זו עשויה להסב למתקשרים לא רק קשיים מעשיים בניהול החברה, אלא אף אובדן הזדמנויות עסקיות. למשל, חברות סטארטאפ עשויות לסבול מקשיים בהשגת השקעה כאשר המיזם לוקה בבעיות משפטיות כגון סכסוכים בין שותפים בנושא זכויות וחזקות או חוסר וודאות בנוגע לבעלות על הקניין הרוחני.

משרד עו"ד ברוקס מלווה לקוחות עסקיים ופרטיים בייעוץ משפטי בכל היבטי פעילותם לרבות בעת בתכנון וניסוח הסכמי מייסדים ומסייע להם להגן על האינטרסים שלהם, להכנת חוזה מייסדים מקצועי אתם מוזמנים ליצור קשר

יודגש, האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף להתייעצות עם עורך דין מומחה בתחום ואין להסתמך על התוכן בביצוע או בהימנעות מביצוע פעולה כלשהי. הסקירה הנ"ל אינה מתיימרת לתת מענה מקיף להוראות הדין או ביטוי לנסיבות הספציפיות של כל מקרה ומקרה ולכן מי שמסתמך עליה ללא ייעוץ פרטני נושא באחריות המלאה לתוצאות.
צור קשר