משרד, עו"ד, עורך דין, עידן ברוקס

זכיינות | זיכיון – יתרונות וחסרונות של השיטה

לאחר שסיפקתי ייעוץ משפטי מקיף לרשתות ולזכיינים בתחום הזכיינות, להלן מספר דגשים לחברות וליחידים אשר שוקלים עבודה בשיטה של זכיינות.

  1. מהו זיכיון?

  2. מה היתרונות בשיטת עבודה של זכיינות?

  3. מה החסרות בשיטת הזכיינות?

מהי זכיינות או מהו זיכיון? זכיינות (באנגלית, Franchising​) הינה שיטת עבודה עסקית לפיה מעניקה החברה המזכה (הרשת) לצד ב' (הזכיין) זכות לשווק את מוצריה ו/או שירותיה תוך עשיית שימוש בין היתר, בשיטות, חומרים, סימני המסחר וקניין רוחני שלה, בכפוף להסכם הזיכיון, וזאת בתמורה לתשלום כלשהו. זכיינות נפוצה בתחומים רבים ובכלל זה מסעדנות, בתי קפה, ביגוד, חברות תיווך, מוכרי מוצרים וסחורות שונים (כגון ביגוד, הנעלה וכיו"ב), חדרי כושר, ספקי שירותים ועוד (להרחבה ראו בחירת זיכיון).

מה התשלום שיש לשלם לרשת עבור הזיכיון? התמורה לחברה המזכה לרוב, אך לא תמיד, מורכבת משני רכיבים עיקריים, תשלום חד פעמי (דמי זיכיון) ותשלום המשולם מההכנסות או מהרווחים הנובעים מהפעילות העסקית (תמולגי זיכיון), לעיתים חלק מהכנסות החברה המזכה נובעים גם מעסקאות מכירת סחורה מהרשת לזכיין או מדמי פרסום ושיווק שהיא גובה. להרחבה בנוגע לניסוח הסכם ההתקשרות בין הזכיין לרשת ראו הסכם זיכיון

מה היתרונות בשיטת הזכיינות?

עבור חברה מזכה (הרשת), הרחבת הפעילות העסקית לזכיינות, תבסס את המותג של החברה, תגדיל את פריסתה בשוק ותהפוך לרשת בעלת סניפים, כתוצאה מכך ובאמצעות ניהול נכון הרשת תוכל להגדיל באופן משמעותי את הכנסותיה ורווחיותה. להרחבה ראו הקמת רשת זכיינות.

עובר זכיינים, להלן מספר יתרונות הגלומים בניהול סניף של רשת בשיטת הזכיינות (להרחבה ודגשים נוספים לזכיינים ראו הקמת סניף של רשת): 

  • היתרון המרכזי בשיטת הזכיינות היא האפשרות של הזכיין לעבוד עם מותג של עסק קיים ומוכר, כך הזכיין יכול ליהנות ממוצרים או שירותים שכבר נמכרים מהמוניטין של הרשת (במידה ויש לה מוניטין חיובי).

  • הסכם זיכיון מאפשר פעמים רבות לבעל הזיכיון לתפוס בלעדיות מכירה על אזור גאוגרפי מסוים – הבלעדיות היא בדרך כלל (אך לא תמיד) ניתנת על-ידי הרשת וכללת הבטחה שלא יפתחו סניפים נוספים של הרשת בסמיכות גיאוגרפית לסניף זה. אולם לעיתים מרכז מסחרי המעוניין ליצור תמהיל עסקים מסוים יכול להעניק לרשת בלעדיות בנושא פעילותה (למשל בתחום זכיינות המזון: שלא יפתח יותר מבית קפה אחד, גלידריה או פיצרייה אחת וכיו"ב; בתחום השירותים: שלא יפתח יותר מחדר כושר או סוכנות תיווך אחת).

  • פעילות בחסות גורם מקצועי – ברוב המקרים החברה המזכה מציבה סטנדרטים גבוהים לפעילות הזכיין ומחייבת את הזכיינים ליישר קו עם דרישותיה, בנוסף ישנן רשתות אשר מלוות את הזכיינים בפן העסקי ובפן המקצועי בכל שלבי פעילותם- מההקמה ועד לניהול השוטף – ליווי הנעשה על-ידי רשתות ותיקות מקורו בידע וניסיון רבים שנצברו במהלך השנים והוא מאפשר לזכיינים ללמוד מבעלי ניסיון ולהתגבר בצורה טובה יותר על המכשולים הכורכים בהקמה ובניהול של הסניף.     

מה החסרונות בשיטת הזכיינות?

עבור החברה המזכה (הרשת), אומנם מעבר לשיטה של זכיינות עשוי להגדיל בצורה משמעותית את הכנסות החברה, אך לצד זאת, המעבר כרוך בעלויות גבוהות ובלא מעט סיכונים, כגון – פגיעה בשם הטוב ובמותג של החברה המזכה, על-ידי זכיינים. על הרשת להתכונן להבדלים גדולים בין ניהול סניף אחד או שני סניפים מול עשרות סניפים, הניהול הופך למורכב יותר, האתגרים איתם נאלצת להתמודד הרשת שונים. כך למשל הרשת נאלצת לנהל  

עבור הזכיינים, אחד מהחיסרונות הבולטים הוא פגיעה בעצמאות – הרשת מצד אחד מעניקה לזכיינים את הזכות לעשות שימוש בשם המסחרי שלה ובסמיני המסחר שלה, אך מצד שני הרשת מכפיפה את הזכיינים לכללי התנהגות וניהול, לכן שיקול הדעת של הזכיינים הוא פעמים רבות מוגבל, למשל רשתות בדרך כלל לא יאפשרו לזכיינים לעשות שיוניים במחיר, באופן הפרסום של הסניף או בתמהיל המוצרים או השירותים. נוסף על כך, חלק מההכנסות והרווחים של הזכיינים הם מחוייבים לשלם לרשת על בסיס קבוע, רשתות רבות גובת מהזכיינים כספים מהמחזור, ללא תלות וקשר ברווחיות. 

משרד עו"ד ברוקס מלווה ללקוחות עסקיים ופרטיים בכל הכרוך בהקמה והפעל של סניפים ורשתות בתחום הזכיינות לייעוץ משפטי אתם מוזמנים ליצור קשר

יודגש, האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף להתייעצות עם עורך דין מומחה בתחום ואין להסתמך על התוכן בביצוע או בהימנעות מביצוע פעולה כלשהי. הסקירה הנ"ל אינה מתיימרת לתת מענה מקיף להוראות הדין או ביטוי לנסיבות הספציפיות של כל מקרה ומקרה ולכן מי שמסתמך עליה ללא ייעוץ פרטני נושא באחריות המלאה.

משרד עו"ד ברוקס מלווה באופן אישי וצמוד חברות וסטארטאפים בכל שלבי פעילותם, החל משלב ההקמה, דרך גיוס ההון ועד לשלב המכירה. לליווי משפטי בעסקאות השקעה וגיוסי הון אתם מוזמנים ליצור קשר

יודגש, האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף להתייעצות עם עורך דין מומחה בתחום ואין להסתמך על התוכן בביצוע או בהימנעות מביצוע פעולה כלשהי. הסקירה הנ"ל אינה מתיימרת לתת מענה מקיף להוראות הדין או ביטוי לנסיבות הספציפיות של כל מקרה ומקרה ולכן מי שמסתמך עליה ללא ייעוץ פרטני נושא באחריות המלאה לתוצאות.
צור קשר