משרד, עו"ד, עורך דין, עידן ברוקס

זכות סירוב ראשונה (Right of first refusal)

להלן מספר דגשים חשובים בנוגע לזכות סירוב ראשונה:

  1. מהי זכות סירוב ראשונה במכירת מניות? מה מטרתה? 
  2. היכן מופיע סעיף זכות סירוב ראשונה? על מה חשוב להקפיד בעת ניסוח הסעיף?
  3. דגשים נוספים בנוגע לזכות הסירוב.

לצורך תכנון וניסוח זכות סירוב ראשונה בהסכם או בתקנון רצוי לפנות לייעוץ משפטי פרטני מעורך דין בעל ידע וניסיון בתחום.

מהי זכות סירוב ראשונה? זכות סירוב ראשונה משתנה בהתאם לאופן בו היא מנוסחת ולאובייקט אליו היא מתייחסת. זכות הסירוב נקשרת פעמים רבות עם פעולות של העברת מניות ומכירת מניות.

זכות הסירוב הראשונה במכירת מניות קובעת כי לפני שמוכר המניות יוכל למכור את מניותיו לצד ג' כלשהו עליו להציע אותן תחילה למי שמחזיק בזכות הסירוב. כלומר, הצעת המכר של המניות מופנית קודם כל לבעלי זכות הסירוב (שיכולים לסרב ראשונים להצעת המכר). רק לאחר שבעלי הזכות יסרבו לרכוש את המניות, יהיה רשאי המוכר להפנות את הצעת המכר של המניות לצד השלישי בהתאם לתנאים הספציפיים שנקבעו במנגנון של זכות הסירוב

לדוגמה, בהסכם מייסדים פעמים רבות קובעים סעיף המעניק לכל בעלי המניות המייסדים זכות לרכוש ראשונים את חלקו של השותף שיוצא או עוזב או מדלל את החזקותיו בחברה (מוכר את מניותיו) לפי חלקם היחסי של בעלי המניות הנותרים ובאותם התנאים שהמוכר המציע את המניות לצד ג'.

חברות, סטארטאפים, יזמים ושותפים נתקלים רבות במנוח זכות סירוב ראשונה (זכות סירוב ראשון). מנגנון של זכות סירוב ראשונה (ROFR) שכיח מאוד בהסכמי מייסדים ובתקנונים של חברות, אך הוא עשוי להופיע במקומות רבים נוספים.

להלן מספר מקרים נפוצים בהם תופיע זכות סירוב ראשונה:

למה לקבוע מנגנון של זכות סירוב ראשונה? השאלה תלויה באופן בו מוגדרת זכות הסירוב ולנושא אליו היא מתייחסת. פעמים רבות זכות סירוב ראשונה נכתבת בחוזה או בתקנון על-מנת למנוע כניסה של שותפים זרים ולא רצויים לפעילות העסקית (להרחבהר או גם עניין ע"א 4857/02 מגה טי.וי. ישראל בע"מ נ' אפריקה ישראל להשקעות בע"מ) ועל-מנת לאפשר לבעלי המניות בחברה לשמור על החזקותיהם בחברה.  

ממה כדאי להיזהר כשחותמים על תניה הקובעת זכות סירוב ראשונה? חשוב להתאים את הנוסח להתקשרות הספציפית, ניסוח חסר, לא מדויק או שימוש שגוי במונחים עשוי להרחיק את הצדדים מהמטרה הרצויה או להציב מכשולים בעתיד.

משרד עו"ד ברוקס מלווה חברות וסטארטאפים ומסייע להם להגן על האינטרסים שלהם ולקדם את מטרותיהם העסקיות, להתייעצות משפטית אתם מוזמנים ליצור קשר 

יודגש, האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו בביצוע או בהימנעות מביצוע פעולה כלשהי. הסקירה הנ"ל אינה מתיימרת לתת מענה מקיף להוראות הדין או ביטוי לנסיבות הספציפיות של כל מקרה ומקרה ולכן מי שמסתמך עליה ללא התייעצות בעורך דין נושא באחריות המלאה.

משרד עו"ד ברוקס מלווה באופן אישי וצמוד חברות וסטארטאפים בכל שלבי פעילותם, החל משלב ההקמה, דרך גיוס ההון ועד לשלב המכירה. לליווי משפטי בעסקאות השקעה וגיוסי הון אתם מוזמנים ליצור קשר

יודגש, האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף להתייעצות עם עורך דין מומחה בתחום ואין להסתמך על התוכן בביצוע או בהימנעות מביצוע פעולה כלשהי. הסקירה הנ"ל אינה מתיימרת לתת מענה מקיף להוראות הדין או ביטוי לנסיבות הספציפיות של כל מקרה ומקרה ולכן מי שמסתמך עליה ללא ייעוץ פרטני נושא באחריות המלאה לתוצאות.
צור קשר