משרד, עו"ד, עורך דין, עידן ברוקס

האם כדאי לחתום על הסכם מייסדים?

חוזה מייסדים נועד להסדיר את מערכת היחסים בין צדדים המעוניינים להקים ולנהל עסק תחת אישיותה המשפטית של חברה (למידע נוסף ראו פתיחת חברה חדשה), ההסכם מתייחס למגוון פרמטרים עסקיים ומשפטיים ביחס לזכויות והחובות של השותפים, האחד כלפי השני וכן ביחס לזכויות והחובות של החברה (למידע נוסף בנוגע לסוגיות בחוזים בין המייסדים ראו – הסכם מייסדים).

מדוע חשוב לחתום על הסכם בין המייסדים?

להלן מספר יתרונות בחתימה על חוזים בכלל וחוזה מייסדים בפרט:

  • עיגון והגנה – חוזה מייסדים מעגן את הזכויות והחובות של הצדדים, כגון שמירה על זכויותיהם בחברה (למשל הזכות לקחת חלק בתהליכי קבלת ההחלטות בחברה, הזכות ליהנות מרווחי החברה וכיו"ב), וכן קובע מסגרות אחריות וחובות שחלות על השותפים האחרים ועוד. כמו כן, ללא הסכמה על עקרונות חשובים שבדרך כלל מקבלים ביטוי בהסכם המייסדים, הצדדים עלולים לאמץ את הוראות הדין. בנוסף, הסכם בכתב יסייע לצדדים להוכיח את ההסכמות ביניהם, במקרה של מחלוקות וסכסוכים.
  • דיון מראש באתגרים עתידיים המסייע לניהול יעיל – הכנת הסכם מייסדים מלווה בדיון מעמיק בין השותפים בסוגיות מהותיות הקשורות בפעילות החברה ובאינטרסים של המייסדים, אירועים שעתידים לפקוד את החברה במהלך חייה (למשל בעת צירוף ו/או עזיבת שותפים, חלוקת מניות ו/או אופציות, הגדלה או צמצום של משכורות, פירוק החברה, כניסה לתחומי פעילות חדשים ועוד). דיונים אלו על ההסכם וסעיפיו מאפשרים לבעלי המניות להסיר דאגות רבות שאופפות את הפעילות המשותפת; במסגרת זו כל אחד מהשותפים לומד ומגדיר, בין היתר, את החובות והזכויות שלו ושל שותפיו. בכך הסכם איכותי יכול לסייע לבעלי המניות לא רק לשמור על זכויותיהם ולהעניק להם שקט נפשי אלא גם לתרום ליציבות העסקית.
  • מנגנונים להתמודדות עם מכשולים – הניסיון מראה שאין בכוחה של חברות, קשרי משפחה או הכרות מוקדמת כדי להבטיח מערכת יחסים תקינה בין השותפים וניהול נטול מכשולים. לכן, אפילו במידה שמערכת היחסים בין המייסדים טובה (מה שבדרך כלל נפוץ בתחילת הפעילות המשותפת), לא ניתן לצפות מה יעלה בגורל מערכת היחסים או מה יעלה בגורלה של החברה. בהעדר הסכם בין המייסדים, המורכבות העסקית כמו גם המכשולים הרבים הכרוכים בניהול החברה עלולים להביא לא רק לקשיים מעשיים בניהול, אלא גם לכישלון החברה, שיתוק העסק וסככסוכים בין בעלי המניות. מכאן כתיבה וחתימה על הסכם מייסדים מסייע לשותפים להימנע מסכסוכים המשתקים את הפעילות העסקית ולהסכים מראש על מנגנונים מקובלים ליישוב מחלוקות במקום להתנהל באיטיות ממשבר אחד לאחר.

לסיכום, הבנת חשיבותו של כל הסכם, מתחדדת במיוחד בשעת משבר, בין אם מדובר במשבר אשר נובע מקשיים כלכלים או תפקודיים של אחד מהשותפים ובין אם מדובר בקשיים אחרים, למשל חוסר תיאום ציפיות בסיסי. משבר או סכסוך מאופיין בהעדר הסכמה אשר עשויה לחבל בעסקי החברה, לשתק את פעילותה ולהוביל אף לסכסוכים משפטיים יקרים וארוכים. לכן מי שחווה משבר עם שותפים הפנים כי נושאים שלא סוכמו מראש בכתב, לעיתים יהיה קשה מאוד ליישב לאחר פרוץ המחלוקות (למידע נוסף ראו סכסוך בין בעלי מניות).

על-מנת להגן על זכויותיהם, לפני חתימה על חוזים חשוב מאוד לקבל ייעוץ משפטי מעו"ד מנוסה בתחום.

משרד עו"ד ברוקס מלווה יחידים ותאגידים בעת ניסוח הסכמי מייסדים ומסייע להם להגן על האינטרסים שלהם, לייעוץ אישי אתם מוזמנים ליצור קשר.

יודגש, האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף להתייעצות עם עורך דין מומחה בתחום ואין להסתמך על התוכן בביצוע או בהימנעות מביצוע פעולה כלשהי. הסקירה הנ"ל אינה מתיימרת לתת מענה מקיף להוראות הדין או ביטוי לנסיבות הספציפיות של כל מקרה ומקרה ולכן מי שמסתמך עליה ללא ייעוץ פרטני נושא באחריות המלאה לתוצאות.
צור קשר