משרד, עו"ד, עורך דין, עידן ברוקס

בחירת זכיין לרשת איך לבחור זכיינים לרשת?

הרשת (החברה המזכה) רוצה להתקשר עם כמה שיותר זכיינים כדי להגדיל את פעילותה, פריסתה הגיאוגראפית והכנסותיה, אך יחד עם זאת עליה להתנהל בזהירות ובאחריות בעת בחירת זכיינה. זכייני הרשת עושים שימוש בשם של החברה המזכה, בסימני המסחר שלה, במותגיה, הזכיינים עובדים מול לקוחותיה וספקיה, כך שטעויות בבחירת הזכיין עשויות להסב יותר נזק מתועלת ובסופו של דבר להוביל לקריסת הרשת.

למידע נוסף לרשתות בנוגע לניהול והקמה של רשתות בתחום הזכיינות ראו הקמת רשת זכיינות.  

נוהל בחירת זכיינים לרשת

שיטת עבודה בצורה של זכיינות אינה פשוטה, יש לה יתרונות וחסרונות הן לזכיין  להרחבה ראו זכיינות  לכן טרם התקשרות בהסכם זיכיון, מומלץ לרשת לבצע מספר בדיקות (נוהל לאיתור זכיינים) שיוכלו להפחית את הסיכונים הכרוכים בהתקשרות.

להלן מספר הערות חשובות לרשתות לפני התקשרות עם זכיינים:

  1. גיבוש נוהל איתור זכיינים  מומלץ מאוד לרשת לעבוד עם נוהל עבודה מסודר לבחירת זכיינים, אשר יכלול הוראות מפורטות בנוגע לסוג הזכיינים שהרשת מעוניינת להתקשר איתם, אופן הפניה אליהם, התקשרות עם משווקים, שלבי ההתקשרות עם הזכיינים, אופן ניהול המשא ומתן וחתימה על הסכם זכיינות.

  2. פרסום הרשת  רשת המעוניינת לאתר זכיינים צריכה להחליט על הערוצים בהם היא מתכוונת לפנות לזכיינים – מה התקציב המוקצה לכך? אם הרשת מתקשרת עם משווקים שונים או מתווכים עסקיים חשוב לחתום איתם על הסכמי התקשרות להסדרת זכויותיהם וחובותיהם.

  3. בדיקות מקדמיות ופגישה ראשונה  כבר בשלב הראשון חשוב להגדיר פרופיל של הזכיין המועדף, במסגרת זו מומלץ לקחת בחשבון פרמטרים שרלוונטים לרשת ובכל אופן הרקע של הזכיין, הניסיון המקצועי שלו ובמסגרת זו לברר האם הקים או ניהל בעבר עסק. פרמטר חשוב נוסף, היכולת הפיננסית של הזכיין להקים ולנהל את הסניף – זכיינים שלא יכולים להשיג את המימון הדרוש עשויים להיקלע למצוקה כלכלית שעשויה להתגלגל לפתחה של הרשת, בהעדר מימון עשויות להיווצר תקלות שונות, למשל אי יכולת לשלם עבור הזיכיון, או לשלם לעובדים או לספקים או למתחם המסחרי.

לפני בחירת זכיין לרשת רצוי לדעת אם הזכיין מעורב או היה בהליכים משפטיים אזרחיים או פלילים, האם זכיין ירד מנכסיו או שחשבון הבנק שלו הוגבל ועוד.

  1. ראיונות עם נציגי הרשת  לאחר שיחות הכירות עם הזכיין מומלץ לבצע ראיונות נוספים עם נציגים של הרשת, בין היתר, על-מנת שגורם נוסף בחברה יתרשם מהזכיין, זאת תהיה הזדמנות טובה לבצע תיאום ציפיות עם הזכיין בנוגע לדרישות של הרשת מהזכיין ומגבלותיו, להדגיש את מידת המחוייבות של הזכיין, להבהיר את נהלי העבודה המשותפת עם הרשת.

  2. הסכם סודיות ואי תחרות  יש זכיינים שמעוניים לקבל פרטים מהרשת וזכייניה לפני חתימה על הסכם זכיינות, יש מידע שהרשת מוכנה לנדב בשמחה, אך יש פרטים עסקיים רגישים וחסויים, חלקם סודות מסחריים של הרשת, אם הרשת מוכנה להעביר את המידע הרגיש לזכיין, חשוב למסור אותו  אך ורק לאחר חתימה על הסכם סודיות ואי תחרות אשר יגן בצורה טובה יותר על זכויותיה.

  3. ניהול משא וחתימה על הסכם זיכיון  לאחר תיאום הציפיות עם הזכיין ולעיתים כבר בשלבי הגישוש הראשונים שבין הזכיין לרשת, מגיעים הצדדים לדון בפרטיים המסחריים של העסקה. חשוב שלרשת יהיו נציגים ספציפיים שידנו על פרטים אלו וינהלו את המו"מ בשמה בנוגע להיבטים המסחריים הקשורים להתקשרות. לעיתים הזכיינים (וגם הרשתות) מעוניינים לחתום על מזכר הבנות (זכרון דברים) בנוגע להסכם הזיכיון ולפני חתימה על ההסכם העיקרי. יוער, זהו מסמך בעל חשיפה משפטית לא מבוטלת ולכן חשוב מאוד להתייעץ עם עו"ד לפני חתימה עליו. לאחר גיבוש התנאים, הפרטים מועברים לעו"ד שמייצג את הרשת לצורך הטמעת הערות וניסחון בהסכם הזכיינות.

משרד עו"ד ברוקס מלווה לקוחות בהקמה וניהול של זיכיון ומסייע להם לקדם את מטרותיהם ולהגן על האינטרסים העסקיים שלהם, להתייעצות משפטית אתם מוזמנים ליצור קשר

יודגש, האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף להתייעצות עם עורך דין מומחה בתחום ואין להסתמך על התוכן בביצוע או בהימנעות מביצוע פעולה כלשהי. הסקירה הנ"ל אינה מתיימרת לתת מענה מקיף להוראות הדין או ביטוי לנסיבות הספציפיות של כל מקרה ומקרה ולכן מי שמסתמך עליה ללא ייעוץ פרטני נושא באחריות המלאה לתוצאות.
צור קשר