משרד, עו"ד, עורך דין, עידן ברוקס

בחירת זיכיון – איך לבחור זיכיון?

משרד עו"ד ברוקס מעניק ייעוץ משפטי לזכיינים בעת הקמה וניהול של סניפים הפועלים בשיטת הזכיינות (למידע נוסף ראו עורך דין זכיינות).

רשימה זו תציג מספר דגשים ליזמים ואנשי עסקים אשר מתלבטים אם כדאי להפעיל עסק בשיטה של זכיינות ואיך לבחור זיכיון – נושאים שחשוב לבדוק לפני בחירת זיכיון – מיקום הסניף, בדיקת המוניטין של הרשת ובחינת עלויות ההקמה והתפעול של הזיכיון.

  • למידע נוסף בנוגע ליתרונות וחסרנות בנוגע לשיטת הזיכיון ראו – זכיינות.
  • למידע בנוגע להקמת סניף בשיטת הזכיינות ראו – הקמת סניף של רשת.

בחירת תחום פעילות

שיטת הזכיינות קיימת בתחומי פעילות רבים, כשזכיין נכנס לעולם הזכיינות עליו לבחור את הנישה המתאימה ביותר עבורו. בנוסף על הזכיין לשקול האם ברצונו להפעיל עסק של חברה מחו"ל או של חברה מקומית.

להלן מספר תחומי זכיינות נפוצים

  • מזון, מסעדות, בתי קפה ומקומות בילוי  תחום המזון נפוץ מאוד בזכיינות והוא כולל מגוון רחב של נושאים: מסעדות, בתי קפה, מזון מהיר, סופרים ומרכולים, דוכנים, קפיטריות, גלידריות, משקאות, פאבים, קולנוע, חדרי קריוקי ועוד.

  • ביגוד, הנעלה ואופנה מותגי אופנה רבים פועלים בשיטה של זכיינות לרבות רשתות למכירת בגדים, נעליים ואביזרים נלווים.

  • איפור, קוסמטיקה, ספא ושיער   זכיינות מתבצעת גם בתחומי האיפור והקוסמטיקה, מספרות ומעצבי שיער וכן מכוני ספא.

  • לימודים  ישנם לא מעט בתי ספר וגופים פרטיים שעוסקים בתחום של הוראה הפועלים בצורה של זכיינות, לרבות הכנה למבחני בגרויות, לימודים לפסיכומטרי, קורסי העשרה שונים, לימודי שפות ועוד.

  • מוצרים ושירותים נוספים מגוון רחב מאוד של חניות פועלות בשיטה של זכיינות, כגון תיווך נדל"ן, חדרי כושר, חניות צעצועים, אביזרי סלולאר, אופטיקה, מוצרי תינוקות, תכשיטים, חנויות למוצרי חשמל ואלקטרוניקה, חנויות מחשבים ומוצרים נלווים.

מיקום הסניף והאם לרשת או למתחרים יש סניפים נוספים בקרבתו

טרם הקמת סניף זיכיון רצוי לבצע מספר בירורים כגון היכן ממוקם הסניף? מה כמות המבקרים באותו האזור? מה מידת התחרות שיש לסניף מול רשתות אחרות או מול סניפים אחרים של הרשת באותו אזור?

רשת זרה מגיעה לארץ – אם מדובר ברשת הפועלת בחו"ל וטרם הגיעה לארץ (או רשת שהיתה בעבר בארץ, הפסיקה את פעילותה וכעת חוזרת לארץ) חשוב לבצע בדיקות מקיפות נוספות בנוגע לסיכויי הצלחתה לרבות הסיבות שהביאו לסגירת הסניפים בפעם הקודמת. סגירת הרשת בעבר, מידע זה יכול לתת אינדקציה טובה לגבי סיכויי הצלחת הרשת היום.

על הזכיין לבדוק האם סט המוצרים ו/או השירותים שהרשת מציאה יתאים ללקוחות הפוטנציאלים בארץ; אשר מונעים בין היתר מאיכות המוצר וא השירות אך גם בהתאם לטרנדים, כגון טרנדים שונים של אופנה או מזון (כגון גידול בשוק בתי הקפה ומזון מהיר) או שינוי בהרגלי צריכה (כגון איתור אחר מחירים תחרותיים) וכיו"ב.

בדיקת המוניטין של החברה המזכה (הרשת)

סינון תחומי הזיכיון ובדיקות בנוגע למיקומו של הסניף צריכים להעשות במקביל בבדיקת המוניטין של הרשת.

המוניטין של החברה המזכה הוא הדבר המרכזי עליו משלמים היזמים. כניסה ליחסי זכיינות ללא בדיקת המוניטין של הרשת, עשויה להתברר כשגיאה חמורה. בעת בחינת המוניטין של הרשת מומלץ לקחת בחשבון, בין היתר, את השיקולים הבאים:

  • התדמית והוותק של הרשת רשתות ותיקות פעמים רבות נהנות ממוניטין חיובי יותר. אולם נתון זה יש לבדוק בקפידה, שכן ההתפתחויות בשוק עשויות להיות קיצוניות ולשנות את התדמית של הרשת מקצה לקצה תוך פרק זמן קצר, למשל, רשת שפועלת שנים רבות עשויה להיקלע למשברים שונים – כגון קשיים כלכליים או פרסומים שלילים אשר יכולים להכריע את הכף בעת בחירת הזיכיון.

  • ביקרות של לקוחות, עובדים וספקים על הרשת לקוחות ועובדים פעמים רבות תלויים גם בשירות ותוצר, גורמים שהם באחריות הרשת והזכיין המפעיל, אך עדיין עשויים ביקרות בקנה מידה רחב, כאלו המעידים על מדיניות כזו או אחרת של הרשת עצמה.

  • שיחות עם זכיינים קיימים זכיינים קיימים יכולים לספק מידע רב ערך בעת בחירת הזיכיון, למשל האינטראקציה מול החברה המזכה ההיתרונות והחסרונות בעבודה איתה, אחד הנושאים החשובים עבור הזכיינים הוא מידת העצמאות לה הם זוכנים בניהול והתפעול של ההסניף.

עלויות הקמת הזיכיון

אחד מהפרמטרים החשובים עבור הזכיינים השוקלים להפעיל עסק כזכיינים – בדיקת עלויות ההקמה של הזיכיון וכן בדיקת עלויות התפעול של הזיכיון. עלויות אלו משתנות בהתאם לסוג הזיכיון אותו רוצים לנהל, מיקום הזיכיון, האם הנכם נכנסים בנעלי זכיין יוצא ועוד.

טרם בחירת זיכיון (בסניף חדש או קיים) וכחלק מבדיקת ההתכנות של הזכיינים עליהם לערוך תחשיב מסודר של הוצאות ראשוניות, הוצאות שוטפות, הכנסות ורווחי פוטנציאל, כמו כן מומלץ לנסות להגיע לאומדן בנוגע לנקודות האיזון של העסק.

  • עלויות הקמה  פתיחת וסניף חדש כרוכה בעלויות של שיפוץ והקמה לרבות תשלום לאנשי מקצוע (כגון קבלנים, אדריכלים, מעצבים וכיו"ב), עלות נוספת שלרוב מוטלת על הזכיינים רכישת ריהוט, מכונות, ציוד נוסף וסחורה. כמו כן על הזכיין לשלם דמי זיכיון  חד פעמים עבור השימוש בשם, סימני המסחר, הקניין הרוחני והידע של הרשת – לרוב מדובר בסכומים של בין עשרות למאות אלפי שקלים. בנוסף הזכיינים נדרשים לשלם ליועצים שונים כגון שירותי ראיית חשבון (פתיחת תיקים ברשויות המס ועוד) ושירותים משפטיים (לרבות ניהול משא ומתן בנוגע להסכם הזיכיון, ומתן הערות, הקמת חברה או שותפות, הסכמי מייסדים, חוזה שכירות לעסק, הסכמי העסקה, הסכמים מול ספקים וכו').

  • עלויות תפעול  תשלומים שוטפים לעובדים, ספקים ונותני שירותים (שימוש ביועצים – סוכנים, עו"ד, רו"ח וכיו"ב), תשלומים עבור רכישת ציוד וסחורה, תשלומים קבועים כגון תשומים עבור החנות (לרבות דמי שכירות, דמי ניהול, ארנונה, חשמל מים וכו'), תשלומי משכורות, פעמים רבות תשלום חודשי לרשת (לרוב מדובר כתשלום שנגזר מההכנסות), ישנן רשתות שגובות מהזכיינים סכומים נוספים בגין עלויות פרסום ושיווק.

משרד עו"ד ברוקס מלווה לקוחות עסקיים ופרטיים לשאלות נוספות בנוגע לזכיינות ולייעוץ משפטי אתם מוזמנים ליצור קשר

יודגש, האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף להתייעצות עם עורך דין מומחה בתחום ואין להסתמך על התוכן בביצוע או בהימנעות מביצוע פעולה כלשהי. הסקירה הנ"ל אינה מתיימרת לתת מענה מקיף להוראות הדין או ביטוי לנסיבות הספציפיות של כל מקרה ומקרה ולכן מי שמסתמך עליה ללא ייעוץ פרטני נושא באחריות המלאה לתוצאות.
צור קשר