משרד, עו"ד, עורך דין, עידן ברוקס

אופציות לעובדים ולנותני שירותים (יועצים)

רשימה זו תסקור בקצרה את הנושאים הבאים בנוגע להענקת אופציות לעובדים ולנותני שירותים:

  1. מדוע מעניקים אופציות לעובדים ולנותני שירותים?
  2. מהי תכנית אופציות לעובדים?
  3. מהו הסכם אופציות? 
  4. מה חשוב לדרוש בהסכם אופציות?
  5. מהם הסעיפים החשובים בהסכם אופציות

מהי הענקת אופציות לעובדים? אופציות הן כלי לתגמול עובדים ויועצים המבוסס על הענקת ניירות ערך של החברה. האופציה מעניקה לעובד או ליעוץ את הזכות לרכוש או למכור נכס (למשל מניות) בזמן ובמחיר מסוימים. לדוגמא, עובד לו מעניקים אופציות מקבל זכאי לרכוש את המניות במחיר ובתנאים שבכתב הענקה ובתכנית האופציות (לעיתים תנאי הענקה נרשמים גם בהסכם העסקה או הסכם היעוץ). 

אחד מכלי התגמול הנפוצים בתעשיית ההייטק הוא הענקת כתבי אופציות לעובדים ולנותני שירותים.

מדוע חברות סטארטאפ ולעיתים גם חברות ותיקות מעוניינות לתגמל את העובדים באמצעות תמריץ ענקת אופציות. במילים אחרות, מה היתרונות בתגמול העובדים ויועצים במתן אופציות?

  1. מבחינת החברה, אופציות לרוב נחשבות כלי זול, לפחות בטווח הקצר, לתגמול עובדים. כמו כן, מתן אופציות לעובדים נועד לקשור את האינטרסים שלהם עם האינטרסים של החברה, מאחר ושכרו של העובד נקשר עם ביצועי החברה, ככול שהחברה תצליח יותר שווי האופציות יגדל. נוסף על כך, הענקת אופציות מעודדת את העובדים להישאר במקום העובדה זמן רב יותר, על-מנת לזכות במלוא האופציות (שכן אופציות מעונקות בתליך של הבשלה).

  2. מבחינת העובד, אם החברה תונפק או תימכר במחיר גבוה, האופציות שלרוב ניתנות במחיר מופחת ביחס לשווי הפוטנציאלי, יכולת להגיע לסכומי כסף משמעותיים, כמו כן עובדים ששומרים על האופציות שלהם, יכולו להפוך לאחר מימושן לבעלי מניות ולהנות מחלק מזוכיות הבעלים, למשל אם החברה תחלק רווחים.

מהי תוכנית אופציות? תוכנית אופציות מהווה כלי להסדרה וניהול של התגמול ההוני בחברה. תוכנית האופציות תיקבע בהתאם להעדפות החברה ומטרותיה ובכפוף למגבלות הדין, כמו כן התכנית תגדיר מתי החברה רשאית לסטות מתוכנית האופציות (אם בכלל) ואת אופן הקצאת האופציות. קיימים מסלולי תכניות אופציות שונים, כאשר לבחירת מסלול האופציות תהיה השפעה על כל הצדדים – העובד, נותן השירות ועל המעביד. לאחר הכנת תוכנית האופציות היא מופקדת אצל נאמן.

הסכם אופציות לעובדים או לנותני שירותים (יועצים) – דגשים

מהי אופציה בהסכם אופציות לעובדים או לנותני שירותים? אופציה היא הזכות לרכוש נייר ערך של החברה (לרוב מניות) במחיר קבוע מראש במהלך פרק זמן מוגדר. חשוב לשים לב כי אי מימוש האופציה עשויה להביא לפקיעתה – אי יכולת לקבל/לרכוש את נייר הערך בתנאים שסוכמו.

הסכם אופציות, מהו? חוזה בכתב המסדיר את תנאי הענקת האופציות מהחברה או המיזם לגורם איתו היא מתקשרת (העובד או נותן השירות). הסכמי אופציות או סעיפי אופציות נפוצים מאוד בתעשיית ההייטק, אך לא רק. חוזה האופציות יוכל להיחתם לפני או אחרי כניסתו של העובד או היועץ לחברה. הסכם אופציות לרוב קובע מנגנון הבשלה (vesting) – לפיו העובד או היועץ יקבל את האופציות לשיעורין, למשל בשנה הראשונה תהא תקופה של חסימה בה לא יוענקו האופציות (cliff) ולאחר מכן העובד יקבל את האופציות על בסיס רבעוני או חודשי..

הענקת האופציות יכולה להופיע במקומות שונים לרבות בהסכם אופציות, הסכם עבודה, הסכם למתן שירותים, הסכם הקצאת מניות ועוד. 

מה ההבדל בין הסכם עבודה להסכם אופציות? הסכם עבודה מגדיר את תנאי העסקה של העובד, לרבות שכרו של העובד, זמני העבודה של העובד, מחויבויות והתחייבויות נוספות של העובד והמעיסק ועוד. לא מעט פעמים הסכם העובדה כולל גם את תנאי הענקת האופציות לעובדים, נושא אשר עשוי להשפיע בין היתר על מיסוי האופציות. פעמים רבות תנאי הקצאת האופציות וחלוקתן לעובדים מוסדרים בחוזה נפרד – במסגרת כתב הענקה.

מה חשוב לדרוש בהסכם אופציות? מה חשוב לעובד? מה חשוב למעסיק?

לפני הכנת הסכם אופציות או חתימה עליו להלן מספר דגשים לעובד, לנותן השירות ולמעסיק:

דגשים לעובדים ולנותני שירותים – יש להכיר היטב את הזכויות המוקנות במסגרת הסכם האופציות. רוב הסכמי הענקת האופציות והסכמי העבודה מכילים סעיפים בעייתים מאוד עבור עובדים, ובעיקר עבור נותני שירתים (יועצים). הבעיה מתעוררת כאשר הצד החלש – העובד או היועץ  לא רואים לנגד עיניים את השלכות הנובעות מבהתקשרות בהסכם. יש הוראות שניתן למתן וסעיפים שניתן לבטל בהתקשרות, ולכן רצוי להתייעץ עם עו"ד לפני חתימה על הסכם אופציות או הסכם עבודה.

לפני חתימה על הסכם אופציות על העובד על נותן השירות לתת את הדעת, בין היתר, לשאלות הבאות: מהי כמות האופציות שהוא יקבל? באילו תנאים הוא יקבל את האופציות? מה המס שיחול עליו? בנוסף טרם חתימה על הסכם אופציות על העובד להכיר לבחון מהם האירועים אשר יפגעו בהחזקותיו, כגון שלילית הזכות לקבלת האופציות ועוד.

האם רצוי לעבוד בחברת סטארטאפ רק בעבור אופציות (ללא שכר)? אין תשובה נכונה, ככלל אם החברה כבר גייסה הון ומשלמת לעובדים שכר פחות מקובל לא לשלם לעובדים ויועצים רק באמצעות אופציות וללא שכר, כמובן שהתשובה גם תלויה בסוג החברה ותנאי קבלת האופציות.

דגשים למעסיקים– את הסכם האופציות יש להתאים באופן ספציפי למתקשרים. בנוסף חשוב להקפיד על ניהול מסודר של טבלת הון של החברה (Cap Table). מומלץ לתכנון מראש מי יהיו אנשי המפתח להם החברה תקצה אופציות, סך כמות האופציות שהחברה עתידה לחלק, זאת תוך בחינת השלכות החלוקה על מבנה הבעלות בחברה, גיוסים עתידים וכו'.

מעבר לכך, חלק מהקשיים מתעוררים כאשר המעסיקים מניחים לפני עובדיהם חוזי אופציות חד-צדדים. הסכמים כאלו משרתים מטרות חלקיות בלבד של המעבידים. זאת מאחר ועובדים, במיוחד בתחום ההייטק, הם בין המשאבים החשובים ביותר לחברה ופגיעה קשה באינטרסים שלהם עלולה להרחיק מהחברה עובדים טובים.

סעיפים ונושאים חשובים בהסכם אופציות לעובדים או לנותני שירותים

ניסוח הסכמי אופציות או סעיפי אופציות קובע את הזכויות המוקנות לבעליהן, לכן  חשוב לדייק בעת ניסוחם. מצד העובדים ונותני השירותים, ישנם לא מעט נוסחים של סעיפים אשר מטילים על העובדים ונותני השירותים מגבלות והתחייבויות שאינן לגיטימיות. מצד החברות שמעניקות את האופציות גם להן חשוב להקפיד על ניסוח סעיפי אופציו המגנים על האינטרסים שלהם.

להלן רשימה קצרה וחלקית בנוגע לנושאים שחשוב לתת עליהם את הדעת לפני חתימה על הסכם אופציות:

  1. כמות אופציות  כמה אופציות יקבל העובד בעבור עבודתו?

  2. מחיר מימוש – מה המחיר שישולם עבור האופציות? באיזה מחיר יוכל העובד לממש את האופציות שניתנו לו?

  3. מועד הבשלה – מתי העובד יקבל לידיו את האופציות (את הזכות לרכוש את המניות)? הסכמי אופציות רבים מורים כי העובד יקבל כמות אופציות, אשר יבשילו לפרקים (בהדרגה) על פני תקופה מסוימת. מנגנון ההבשלה משתנה בין חברות, סטארטאפים רבים קובעים מנגנון הבשלה רבעוני, ביחס כזה או אחר. למשל, עובד או נותן שירות יהיה זכאי ל-900 אופציות במשך 3 שנים ומדי רבעון יבשילו 75 אופציות.

  4. מועד מימוש  במסגרת הענקת האופציות לעובדים חשוב לקבוע מתי העובד זכאי לממש את האופציות? פעמים רבות קובעים סטארטאפים כי האופציות ניתנו למימוש למספר חודשים בלבד לאחר תום העסקתו של העובד או נותן השירותים בחברה.

  5. תשלומי מיסוי  מה גובה המס שישלם העובד על מימוש האופציות? מי יישא בתשלום המס העובד או המעביד?

  6. סודיות  חברות רבות מעוניינות לשמור את על כל הסכמי האופציות שלהם בסוד, לכן הם נוהגים להחתים את העובדים על סעיף סודיות (להרחבה ראו הסכם סודיות).

  7. סיום התקשרות  חשוב להסדיר מראש מהן ההשפעות של סיום ההתקשרות על האופציות.

משרד עו"ד ברוקס מלווה לקוחות עסקיים ופרטיים לרבות בהכנת הסכמי אופציות והעסקה, לייעוץ משפטי ניתן ליצור קשר

יודגש, האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף להתייעצות עם עורך דין מומחה בתחום ואין להסתמך על התוכן בביצוע או בהימנעות מביצוע פעולה כלשהי. הסקירה הנ"ל אינה מתיימרת לתת מענה מקיף להוראות הדין או ביטוי לנסיבות הספציפיות של כל מקרה ומקרה ולכן מי שמסתמך עליה ללא ייעוץ פרטני נושא באחריות המלאה לתוצאות.
צור קשר