סכסוך בעלי מניות - נקודות חשובות

בעלי מניות הם שותפים עסקיים לדרך בחברה, אולם פעמים רבות האינטרסים של בעלי המניות שונים ומתעוררות ביניהם מחלוקות אישיות ומסחריות שונות בנוגע למגוון נושאים הכרוכים בפעילות השוטפת של החברה.

מה מוביל לסכסוך? יש הרבה סיבות שמובילות לפרוץ מחלוקות בין בעלי מניות באופן כללי יצוין כי פעילות עסקית של החברה היא עניין מורכב רצוף במכשולים ואתגרים, למשל ישנם פרמטרים רבים שמכתיבים מדי יום מציאות חדשה, כניסת מתחרים לשוק, שינויים טכנולוגים, הורדה או העלאה של מחירי חומרי גלם ו/או כוח אדם, שינויים בכוח אדם, אילוצי ספקים, קשיים תזרימיים, מחלוקות אישיות, תביעות של עובדים, לקוחות וספקים ועוד ועוד. עקב כך החברה ומנהליה מחויבים להיות בעלי יכולת הסתגלות גובהה לאתגרים השונים הפוקדים את החברה. דינמיות זו פעמים רבות מובילה ללחצים ובהתאם לסכסוכים בין בעלי החברה (בעלי המניות), ומכאן שקשה מאוד להימנע לחלוטין ממשברים שפוקדים את בעלי המניות.

מקור נוסף לחילוקי דעות או ומריבות בין שותפים היא מערכת היחסים האישית והעדינה שבין בעלי המניות. שותפות דורשת התחשבות הדדית, סדר, תכנון, ניהול וכיו"ב.

כחלק מהערכות לייסוד השותפות מומלץ להתקשר בהסכם בעלי מניות לפני תחילת הפעילות המשותפת. העדר הסכמות או חוסר תיאום ציפיות פעמים רבות מוביל למחלוקות ומבוי סתום, למשל לא מעט סכסוכים נוצרים על רקע טענות של בעלי מניות לחלוקת נטל לא הוגנת בין השותפים, משיכת רווחים מהחברה שלא כדין, השקעת זמן ומשאבים לא שוויונית בחברה ועוד ועוד. סכסוכים אלו נפוצים מאוד בקרב בעלי מניות בחברות פרטיות אשר פעמים רבות לא רק מחזיקים בבעלות החברה, אלא גם נוטלים חלק פעיל בניהול או תפעול החברה או מתווים ומנהלים את מדיניות החברה כעובדים או כנושאי משרה או כבעלי שליטה בחברה. 

איך להתמודד עם סכסוך בין בעלי מניות?

  • הסכם שנערך לפני סכסוך בין בעלי מניות - התנהלות זהירה תהיה באמצעות הסדרת סוגיות מורכבות מראש, באמצעות הסכם בין בעלי המניות (בין אם החוזה נערך עם הקמת החברה - הסכם מייסדים - או לאחר שנות עבודה משותפת). הסכם טוב ייתן ביטוי לצמתים רבים אשר פוקדים את החברה במהלך פעילותה העסקית יציע מנגנונים ליישוב סכסוכים ומחלוקת.

  • הסכם בעלי מניות שנערך כפתרון לסכסוך הסכם בין בעלי המניות ניתן לעורך גם לאחר פרוץ המשבר בין השותפים, אלא שבדרך כלל מערכת היחסים בין השותפים לאחר פרוץ המשבר היא טעונה וקשה יותר, אך לא בלתי אפשרי, ליישב את המחלוקות בעת משבר. 

  • סוגיות חשוב לשקול בעת סכסוך בין בעלי מניות: איך לעורך את הסכם בין בעלי המניות במקרה של סכסוך? האם לשלוח לבעל המניות מכתב התראה לפני נקיטה בהליכים משפטיים? האם לבטל הסכם בין בעלי מניות? איזה סוג תביעה כדאי להגיש ונגד מי? שאלות אלו ועוד רבות אחרות מחייבות ייעוץ משפטי פרטני מעורך דין.  

  • תיעוד - אם נקלעתם לסכסוך מומלץ לתעד את השתלשלות האירועים הנוגעת לסכסוך, מדובר במידע חיוני ויקר ערך שישמש אתכם במצב בו תאלצו לנהל את המחלוקות בהערכאה שיפוטית.

  • התייעצות עם עו"ד - חשיבות התייעצות עם עו"ד מתחדדת במיוחד בעת פרוץ משבר שלא ניתן לגישור בין בעלי המניות, אולם כל מי שנקלע לסכסוך (ועוד לפני הגעת השותפים לנקודת האל-חזור) מומלץ מאוד להתייעץ עם עו"ד בשלבי המשבר הראשונים. התנהלות זהירה ומחושבת תוכל לסייע לבעלי המניות בהיבטים רבים, בין היתר, לאתר פתרונות לסיום המחלוקת לפני כניסה להליכים משפטיים יקרים וארוכים, וכן להתכונן ולהיות מצוידים בכלים וראיות לצורך ניהול הסכסוך בערכאות שיפוטיות.

לעו"ד ברוקס ידע וניסיון רב בייצוג וייעוץ לבעלי מניות ושותפים בסכסוכים ביניהם, על שלביהם השונים לרבות בסמוך לפרוץ המשבר, בעת ניהול מו"מ, גיבוש הסדרים וניהול הליכים משפטיים בבתי משפט ובבורוריות, לייעוץ משפטי אתם מוזמנים ליצור קשר 

יודגש, האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף להתייעצות עם עורך דין מומחה בתחום ואין להסתמך על התוכן בביצוע או בהימנעות מביצוע פעולה כלשהי. הסקירה הנ"ל אינה מתיימרת לתת מענה מקיף להוראות הדין או ביטוי לנסיבות הספציפיות של כל מקרה ומקרה ולכן מי שמסתמך עליה ללא ייעוץ פרטני נושא באחריות המלאה לתוצאות.