משרד, עו"ד, עורך דין, עידן ברוקס

הסכם קונסיגנציה (Consignment Agreement) – דגשים לפני חתימה על חוזה

אם אתם עומדים לפני עסקת קונסיגנציה, רצוי להתיעץ עם עורך דין בעל ידע וניסיון בתחום. להלן מספר הסברים ודגשים לכל מי שעתיד להתקשר בחוזה קונסיגנציה:

  1. מהו הסכם קונסיגנציה?
  2. מהם היתרונות למפיץ בחוזה קונסיגנציה?
  3. ממה כדאי להיזהר בעת ניסוח החוזה?

חוזה קונסיגנציה מהו? הסכם קונסיגנציה, הסכם מכר מותנה, הוא חוזה מסחרי הנכרת בין הספק לבין מפיץ הסחורה (הסוחר או המשווק). הסכם קונסיגנציה מורה כי הסחורה נותרת בבעלות הספק עד אשר המשווק מצליח למכור אותה. לאחר המכירה הסוחר יקבל אחוז מסיום מהעסקה. המשמעות המעשית היא שבפעול המשווק, רק מחזיק את הסחורה עבור הספק ולכן הוא לעולם לא יהיה הבעלים שלה.

מי הם הצדדים להסכם קונסיגנציה? מצד אחד ניצב ספק הסחורה (יבואן, יצואן, ספק משנה), מצד שני ניצב הקמעונאי (לרוב הבעלים של הרשת או החנות). הסכמי קונסיגנציה הינם חוזים נפוצים מאוד בענף הסיטונאות והזכינות.

מהם היתרונות למפיץ בהסכם קונסיגנציה?

להלן מספר יתרונות בולטים בחוזי קונסיגנציה:

  • הספק נושא בסיכון הכספי – מאחר והבעלות על הסחורה נותרת בידי הספק, המפיץ מפחית את מידת הסיכון שלו להפסד כספי, שכן גם אם לא יצליח למכור את הסחורה הוא יוכל להחזיר אותה לספק והוא לא נדרש לשלם עבורה דבר.
  • שיפור תזרים המזומנים – המפיץ משלם לספק רק לאחר שהצליח למכור את הסחורה. ולכן, במקום להגדיל את ההוצאות הכספיות ברכישת הסחורה מהספק, המפיץ יכול לנתב את כספו לאפיקים אחרים.
  • נוחות – פעמים רבות נקבע בהסכם הקונסיגנציה כי חידוש המלאי יתבצע מיד עם המכירה, במצבים אלו הסוחר לא צריך לדאוג לחידוש המלאי, אלא הספק.

איך לנסח הסכם קונסיגנציה?

מי שהחליט לוותר על הייעוץ המשפטי לא יתקשה למצוא דוגמאות לחוזי קונסיגנציה באינטרנט. אין הסכם קונסיגנציה לדוגמה או חוזה קונסיגנציה סטנדרטי שמתאים לכל המקרים. חוזי קונסיגנציה מחייבים התאמה לסוג הפעילות העסקית ולמאפייני הלקוח, לכן על-מנת לצמצם ככול הניתן את החשיפה המשפטית הכרוכה בעסקאות אלו, רצוי להסתייע במשרד עו"ד.

המלצות לחותמים על הסכמי קונסיגנציה, השאלה היא באיזה צד לחוזה מדובר הספק או מוכר הסחורה. בכל אופן אם הוחלט על חוזה קונסיגנציה, יש לוודא כי בהסכם מופיע סעיף מפורש המתייחס לשאלה בידי מי נותרת הבעלות על הסחורה ומה יעשו בה אותו צד במקרה שהיא לא תימכר. סעיף שימור הבעלות זכה לביקורות רבות על-ידי בית המשפט ולכן יש להקפיד בעת ניסוחו. בחוזה יופיעו פרטים נוספים לרבות הגדרה מפורשת של זהות המתקשרים, תקופת ההתקשרות, אופן התשלום, בטוחות ועוד (להרחבה ראו גם – דגשים לפני חתימה על חוזים).

משרד עו"ד ברוקס מספק ייעוץ משפטי לחברות ולעסקים ומסייע להם להגן על האינטרסים שלהם ולקדם את מטרותיהם, לייעוץ מקצועי אתם מוזמנים ליצור קשר

יודגש, האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף להתייעצות עם עורך דין מומחה בתחום ואין להסתמך על התוכן בביצוע או בהימנעות מביצוע פעולה כלשהי. הסקירה הנ"ל אינה מתיימרת לתת מענה מקיף להוראות הדין או ביטוי לנסיבות הספציפיות של כל מקרה ומקרה ולכן מי שמסתמך עליה ללא ייעוץ פרטני נושא באחריות המלאה לתוצאות.
צור קשר