משרד, עו"ד, עורך דין, עידן ברוקס

איך לבחור עורך דין? אבני דרך

כידוע, יש לא מעט עו"ד וככול שמספר האפשרויות גדל כך הבחירה הופכת לקשה יותר. בכל זאת נמנה מספר שיקולים שיוכלו לסייע לכם לבחור את עורך הדין המתאים לכם, בין אם אתם מעוניינים לבצע עסקה, להקים חברה, לנסח חוזה, להגיש תביעה משפטית או לקבל ייעוץ משפטי בעניין אחר.

להלן מספר פרמטרים חשובים לפני בחירת עורך דין:

  1. בחירת עורך דין מומחה בתחום בו אתם מבקשים לקבל שירותים משפטיים – סינון בהתאם לתחום העיסוק ולפי רמת הידע והניסיון. לשם כך מומלץ לעיין ברזומה של עורך הדין, לקרוא על תחומי עיסוקו ומידע מקצועי שפרסם, דרכם ניתן יהיה להתרשם באופן ראשוני וללמוד על הניסיון וההבנה של עו"ד בתחום הרלוונטי. נוסף על כך חשוב לקבוע עם עורך הדין פגישה ולהתרשם ממנו באופן ישיר. עלום המשפט מקיף תחומים רבים, ולכן חשוב לבחור את עורך הדין בהתאם לסוג העבודה הנדרשת. להלן מספר תחומי התמחות של עורכי דין:

  • ייעוץ משפטי לסטארטאפים  יזמים וסטארטאפים המעוניינים להקים מיזם טכנולוגי יפנו לעו"ד המתמחה בחברות הזנק (עורך דין לסטארט אפ או עורך דין הייטק), עו"ד שילווה את המיזם יסייע לצדדים, בין היתר, בתכנון והקמה של החברה (הקמת חברה), הכנת הסכם מייסדים, הכנת תוכניות להענקת אופציות לעובדים, הסכמי אופציות, הסכם הפצה, הגנה על הקניין הרוחני, הכנת תנאי שימוש ותקנונים לתוכנות, אתתרים ואפליקציות, ליווי בהליכי גיוס הון (הכנת מזכר הבנות, ביצוע בדיקות נאותות, ניסוח הסכם השקעה, הסכם רכישת מניות או הסכם הלוואת בעלים לחברה וכו') וטיפול בהליכי מכירת המיזם.

  • ייעוץ משפטי לחברות, לשותפויות ולתאגידים נוספים  השירותים המשפטיים להם יזדקקו התאגידים הם שונים ומגוונים ותלויים, בין היתר, בצורכי השעה, סוג הפעילות העסקית ועוד פעמים רבות עו"ד המלווים חברות מטלפים בקשת רחבה של נושאים. להלן מספר נושאים נפוצים בהם מטפל  עורך דין מסחרי – עו"ד המעניק שירותים לתאיגדים – הקמת מיזם או הקמת חברה, רישום שותפות, להכין הסכמים מסחריים ומסמכים נוספים (הסכם שותפות, הסכם שיתוף פעולה, הסכם למתן שירותים, הסכמי התקשרות, כתבי סילוק והתחייבות, תנאי שימוש לאתרים וכיו"ב) וכן ייצוג בשלבים של סגירת הפעילות העסקית כגון פירוק חברה (למשל פירוק חברה מרצון, פירקו על-ידי בית משפט וכיו"ב), פירוק שותפות וכיו"ב.

    • תחום המשפט המסחרי הוא רחב ופעמים רבות יש עו"ד המתמחים בתחומי עיסוק ספציפים כגון עו"ד זיכיון, עו"ד לסטארטאפים, עו"ד בעלי התמחות בקניין רוחני; עו"ד לעסקים קטנים ולעסקים משפחתיים עדיף לפנות לעורך דין המתמחה בעסקים אלו – עורך דין לעסקים בינוניים ולעסקים משפחתיים – ובלבד שעורך הדין מתמחה בתחום הפעילות בו נדרש השירות המשפטי.

  • ייעוץ משפטי בדיני עבודה  המעוניינים לקבל ייעוץ משפטי בתחום דיני עבודה הכולל  בחינת התקיימות יחסי עובד מעביד, בדיקת זכויות לעובד, בדיקת החובות החלות על המעביד, כתיבה וניסוח הסכמי אופציות והעסקה, התמודדות עם פיטורי עובדים, כתיבת נהלים, הטמעת שינוי ריגולציה פונים לעורך דין המתמחה בדיני עבודה.

  • ייעוץ משפטי בנוגע לנדל"ן ולעסקאות  הבעלים של נכס מקרקעין המעוניינים למכור, להשכיר או לבצעה עסקה אחרת במקרקעין יפנו לעו"ד המתמחה בתחום הנדל"ן – עורך דין מקרקעין. עו"ד שילווה את היזמים או בעלי הזכויות בנכס יסייע להם בכל השלבים הכרוכים בביצוע עסקאות הנדל"ן ובכלל זה ביצוע בדיקות משפטיות מקיפות בנוגע לנושאים שונים המתעוררים אגב העסקאות, בין אם ברצונם לקבל דגשים למשכירי דירות, לבצע בדיקות לפני רכישת דירה, לחתום על זכרון דברים למכירת דירה, להכין הסכמי רכישה וקניה של נכסים פרטיים ומסחריים (כגון הסכם מכר דירה, הסכם מכירת חנות, הסכם רכישת משרד וכיו"ב), להתקשר בהסכמי שכירות כשוכרים או משכרים (כגון חוזה שכירות דירה, חוזה שכירות חנות, חוזה שכירות לעסק) או בהסכם תיווך מקרקעין, להיכנס לפרויקט תמ"א 38 או פרויקט פינוי בינוי.

  • ייצוג משפטי בסכסוכים ובערכאות שיפוטיות – ליווי תובעים ונתבעים בסכסוכים עסקיים או אזרחיים בערכאות שיפוטיות שונות כגון בתי דין, בוררויות, בתי משפט וכיו"ב. תכנון אסטרגי של ניהול הסכסוך, כתיבת מכתבים, פתיחה בהליכים, הגנה מפני הליכים, הגשת בקשות לסעדים זמנים וכיו"ב. למשל ליווי בעת הגשת תביעה כספית, הגשת תביעה ייצוגית, תביעות בין שותפים (למידע נוסף ראו סכסוך בין שותפים), הגשת תביעה נגזרת וכיו"ב.

  1. פגישת היכרות עם עו"ד ותיאום ציפיות – כאמור לעיל, רצוי מאוד לערוך פגישת הכירות בכדי להתרשם מעורך הדין ולברר מי בדיוק יהיה הגורם שיטפל בכם (לפעמים עו"ד איתו נפגשתם יעביר את הטיפול לעו"ד זוטר ובמשרדים גדולים לרוב למתמחים), עד כמה עורך הדין מקצועי ואיך הדינמיקה איתו. כמו כן, זה הזמן לראות ולהחליט האם אתם סומכים על עורך הדין והאם אתם רואים את עצמכם מסתדרים איתו לאורך זמן – האם עו"ד אדיב, זמין ונגיש עבורכם?

    • בפגישת עם עו"ד תוכלו ללמוד בצורה הטובה ביותר על עורך דין ועל אופן מערכת היחסים העתידית שלכם.

    • בפגישה תוכלו להסיק אודות טיב ההיכרות וההבנה של עורך הדין עם עולם המושגים שלכם והאם הוא יסודי, קשוב ומבין את הצרכים האישיים והעסקיים שלכם.

  2. שכר טרחה הולם – לצד ייעוץ משפטי איכותי ואדיב, עדיף תמיד לשלם מחיר אטרקטיבי. לכן יש לבחון מראש מהי עלותו של הייעוץ המשפטי. לשם כך יש לערוך בדיקה מהו השכר המקובל בשוק לפני בחירת עורך הדין ולבחור בעו"ד שעומד בציפיות שלכם הן מבחינת הרמה המקצועית והאישית והן מבחינת התקציב. למשל, עו"ד מסחרי במשרד גדול יגבה מחיר הגבוה בהרבה (פעמים רבות שלא בצדק) מעו"ד מסחרי במשרד קטן. יצוין כי שאלת גובה שכר הטרחה תלויה, בין היתר, בניסיון והמוניטין של עו"ד.

משרד עו"ד ברוקס מעניק ייעוץ משפטי אישי לחברות, לסטארטאפים וליזמים בכל הכרוך בפעילותם המסחרית, תוך התחשבות בצרכים המשפטיים ובמאפייני הפעילות העסקית של הלקוח.

לייעוץ משפטי אתם מוזמנים ליצור קשר

יודגש, האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף להתייעצות עם עורך דין מומחה בתחום ואין להסתמך על התוכן בביצוע או בהימנעות מביצוע פעולה כלשהי. הסקירה הנ"ל אינה מתיימרת לתת מענה מקיף להוראות הדין או ביטוי לנסיבות הספציפיות של כל מקרה ומקרה ולכן מי שמסתמך עליה ללא ייעוץ פרטני נושא באחריות המלאה לתוצאות.
צור קשר